Spridda nedslag i kulturdebatten

februari 5, 2009

”All animals are equal, but some are more equal than others” – Georg Orwell Animal farm

Orsak: Appropå kulturella refensramar och bloggdebatt om unga, begåvade kvinnliga skribenter. Tidsandan säger att kvinnor gör allt större anspråk på begreppet intellektuell. Men även om man lämnar genusdebatten därhän kan jag säga att jag gillar ordet. Intellektuell. Det indikerar en personlighetstyp jag värderar högt, och mer än gärna umgås med. Att vara begåvad, beläst, kunna föra seriösa diskussioner, filosofera och besitta akademikerhumor ger en väldig massa poäng hos mig.

Det får dock inte vara på bekostnad av populärkulturella referenser, nyfikenhet och öppenhet även inför sådant som hamnat i mainstream-fållan, subkulturell tillhörighet, nördighet och allmänt flum.  

Inte så mycket pretto-elitism helt enkelt.

Jag vill aldrig ge upp mitt konventande, peppercake-ninjande, rollspelande, film och TV-nördande, death gameande, heck till och med mitt osunda förhållande till pokémon, bara för att jag förälskat mig i teatersalongerna.

 Jag ska bli mångkulturell.

Och inte på det där politiskt korrekta migrationsinriktade sättet.

2 svar to “Spridda nedslag i kulturdebatten”

  1. Lina said

    att vilja vara multikulturell är ganska pretto du vet. Hur leker livet annars?

  2. elingissen said

    Det är i och för sig sant, men inte på de områden jag nämnde. Jag har svårt att tänka mig att pretto-isterna ser det kulturella värdet i att dansa para para, sticka ner folk med morötter eller delta i pokémon stadium turneringar på Nintendo 64-konsolen. Möjligen att det sista är lite retro, men over all fram för en mer nördbetonad kulturkonsumtion för min del.

    Annars börjar framtiden ljusna, bestämde mig idag för att det förmodligen blir plugg till hösten, kanske litteraturvetenskap. Och våren ser ljus ut. Själv då?

Kommentera

