And Filmblogg it is!

januari 6, 2009

”On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero” – The Narrator Fight club

Orsak: Den här filmen var så full av citat att det var svårt bara välja ett. Jag har alltså äntligen sett en av vår tids stora, och jag önskar bara att jag hade varit o-spoilad på sluttwisten. För jävlar i min låda vad bra den var. Fight club lider dock av vansinnigt usel marknadsföring. För om det inte vore för dess goda rykte skulle jag aldrig ha sett den, med tanke på att trailern fokuserar på knytnävar och närvaron av Brad Pitt. Och han var visserligen bra, förmodligens hans bästa roll i karriären, men det gör inte filmen rättvisa någonstans.

Till att börja med är det Edward Nortons film. Möjligen kan jag vara lite partisk, men han gjorde filmen för mig. Dessutom har den hamnat i fel genre. Det här är ingen actionfilm. Jag skulle kalla den ett psykologiskt drama med inslag av svart humor. För gud vad jag skrattade. Åt saker som misshandel, cancer, sprängattentat, bilolyckor och våldtäkter. Vilket var klart oväntat. Men med tillräckligt bra dialog är vad som helst möjligt. Uppenbarligen.

Dagens filmtips alltså.

Fight club.

It blew my brains out.

Ett svar to “And Filmblogg it is!”

  1. Sara said

    Fightclub var så otroligt bra. Så mycket att smälta att jag tror jag måste se den en gång till! Man var där, i filmen och upplevde allt. Kioskvältarfilm.

Kommentera

