Det vackraste jag någonsin fått på hjärnan

december 9, 2008

”Mist and shadow

Cloud and shade

All shall fade

All shall…fade” – J.R.R Tolkien

Orsak: Filmtemat gör sin återkomst i tankebubblan. Vi har till slut tagit oss igenom Sagan om ringen triologin hemma i det Hedströmska hushållet, ett projekt som tagit sin lilla tid. De är ju så ofantligt långa att man inte ens hinner halva en vanlig vardagskväll. (För ja, vi ser självfallet extended edition utgåvan. Jag har faktiskt aldrig någonsin sett ”kortversionerna”.)

Men trots att jag generellt börjar skruva på mig om en film överstiger 2,5 timmar har jag upptäckt ett märkligt fenomen hos detta episka mastodont-epos. Varje gång jag sett klart någon av filmerna vill jag se den igen. Relativt omgående. Vilket måste betecknas som unikt då jag vanligtvis brukar vilja ha ett par månader till ett halvårs andningsrum, till och med för filmer jag tycker om. Så dagens slutsats är att jag återigen, efter envist motstånd, fallit i samma åsiktsfåra som majoriteten.

Ringen-triologin är mäktig filmkonst.

Så, nu har jag sagt det, och kan inte längre känna mig speciell som inte trollbands av mörkrets ring. Jag är trollbunden nu.

Dock finns det något som eventuellt räddar min självbild som  ”inte riktigt som alla andra” en aning. Nämligen min favoritkaraktär, som hör till de mindre vanliga. Därför att i en alldeles fantastisk ensamble-film med en rollbesättning som är så klockren att jag undrar hur de egentligen bar sig åt har jag fallit för Pippin. Om ni minns scenen ifrån citatet har ni en del av varför.Vilken scen. Och vilken röst! Det är genom Pippin jag verklgen förstår hur det känns. En av mina favoritscener och ett magiskt filmögonblick.

Sedan är det ju trevligt att veta att det var skådespelaren själv som komponerade sången. Och ännu trevligare att veta att det var Tolkien själv som skrev texten. Ett samarbete över tidsepoker, mediafomat och gränsen mellan de levande och döda.

Dramatiskt så det förslår.

Kommentera

