Musiksmaken och jag

november 14, 2008

”Bra alternativmusik får inte bli för bra eftersom den då riskerar att bli populär, vilket innebär att den som vill känna sig speciell måste hitta ett annat band som andra ”inte förstår” – Recenssion Nada Surf (Lucky) Slitz feb 08

Orsak: Precis! Åh, så rätt. Även klart sunkiga Slitz har uppenbarligen träffsäkra skivrecensenter. Men i mitt fall kan man byta ut ”inte förstår” till ”inte har hört talas om”. Jag är inte tillräckligt creddig för att med trovärdighet kunna hävda att ”ni förstår inte deras storhet!”. Jag inser att om folk tycker att band och artister jag gillar är dåliga så är det oftast inte för att de ”inte förstår!” utan för att de faktiskt är dåliga.

Ur en ren musikalisk synvinkel alltså. Eller en integritetssynvinkel. Eller ifrån en ren coolhetsfaktor.

Coolt har aldrig varit min starka sida.

Vilket helt enkelt beror på att de flesta har mer koll än jag. Jag jobbar fortfarande på min musikaliska utbildning (tack Lina!), och den enda säkra vägen för mig att inte tappa ansiktet bland jämnåriga är att bara nämna band som ingen vet vilka de är. Man kan inte döma ut musik man aldrig har hört.

Plus att jag kasserar in lite cred för att jag har upptäckt såm och okända artister.

Vilket verkligen behövs, med tanke på att jag fortfarande står med ena foten i mainstream-musiken. Exempelvis har jag väldigt svårt att erkänna att jag inte har så mycket emot hitlist-musik, jag tycker att en del av idoldeltagarna är duktiga och jag diggar både Rihanna och Britney.

Och där outade jag mig rejält, överkommersiellt är ju bara förnamnet.

Det är bara att konstatera. Hur mycket jag än önskar att det inte var så, så är den hårda sanningen denna.

Jag är ocreddig.

4 svar to “Musiksmaken och jag”

  1. agnesjohansson said

    Nu går du in och läser och blir uppläxad. Eller är det jag som blir uppläxad? Jag vet inte längre. Klockan är lite för sent. Eller tidigt?

  2. Sara said

    Haha jag kommer ihåg våra skivbytardagar på gymnasiet. Det var alltid lika roande att se dig förundras över alla dessa ”nya” band. Jag och speciellt Lina tyckte det var viktigt att utbilda dig 😉

  3. Lina said

    Ja, men du har blivit duktigare! 🙂

    Dock visste jag inte att du läser Slitz? Eller hur har du överkommit detta citat?

  4. elingissen said

    Agnes: Har läst, funderat och går nu och klurar på ett finurligt svar. Ber att få återkomma

    Sara: Att väcka min föundran har aldrig varit svårt :P. jag skulle för övrigt gärna byta en skiva med dig någon dag.

    Lina. Tackar! Jag lär mig ju av den bäste *smickersmicker*. Och nej, jag läser inte slitz. Skulle aldrig komma på fråga!
    … utom klockan halv fem på eftermiddagen när jag sitter i en reception och hjärnan är mos efter att ha varit trevlig hela dagen. Och det ligger ett gammalt nummer brevid mig, vilket är den enda stimulans som finns att tillgå. Då.

Kommentera

