Är de inte det då?

november 10, 2008

”Barn ses inte som ett komplement till det liv som pågår, utan som ett eget stort projekt” – Ulla Waldeström Newsmill

Idag, en seriösare fråga.

Svenska kvinnor får barn allt senare. I Stockholm ligger medelåldern på 35. För förstföderskor. Fatta. 35 bast. Det var ungefär så länge man levde på stenåldern. I ”afrikanskt land” (Somalia?) är medelåldern fortfarande runt 42 år. Då har stockholmarna dagisbarn och halva livet kvar.

Jag är arton, har en stabil relation och barn nu skulle ändå vara helt otänktbart. Helt i linje med den svenska modellen vill inte jag ha några på tio-femton år ännu. Minst. Blev jag gravid idag skulle jag välja att göra abort. 

Ett klart själviskt beslut ur ett ”allt liv är heligt”-perspektiv. Jag har alla förutsättningar att kunna ta hand om ett barn. Men jag vill inte. Jag vill leva mitt liv först. Skaffa mig en ordentlig utbildning och resa jorden runt, gå på spontana biobesök eller komma hem sent och få slänga mig i soffan och bara ha mig själv att tänka på.

Och jag är inte ensam. Vi är generationen som har vuxit upp med självförverkligande som ideal. Ta vara på dina möjligheter för att göra ditt liv så bra som möjligt! It’s alla about us. Och problemt med att få en liten knatte att ta hand om är att den alltid kommer först. Alltid.

Sådant vill inte generation ”Jag! Mig! Mitt!” vara med om.

Och professor Ullas analys är korrekt, i min värld är ett barn definitivt inte ett komplement till ett befintligt liv. Det är det största egna projekt man någonsin ger sig in i. Klart att man inte kan leva samma liv, varken socialt, ekonomiskt eller yrkesmässigt när man har ett barn att ansvara för. Det är banne mig mer än ett eget prjoekt, det är ett helt nytt liv.

Och jag trivs bra med mitt som det är.

Men som någon intelligent kommenterade; det är ägget som har ett bäst före datum, inte hönan!

Just det!

…eller vänta?

Va?

Kommentera

