Tips på tidsfördriv någon?

september 16, 2008

”Turn to Wikipedia for all of lifes questions” – Mattis

Orsak: Denna filosofi, som för övrigt frekvent praktiseras i skolvärlden, slog mig återigen som en av vårt århundrades mest betydelsefulla. Ta till exempel alldeles nyss. Mitt jobb består i teorin av att sitta redo framför min skärm med mitt headset och ivrigt invänta ett samtal som ger mig möjlighet att bistå våra medarbetare eller kunder med förstklassig service. I praktiken består det till en ansenlig del av att nöjessurfa mellan sagda samtal.

Jag gick på klockan halv åtta idag (vilket för övrigt är helt okristligt tidigt för oss morgonsega ungdomar) och runt elva-tiden infinner sig ett visst störningsmoment. Jag har då läst igenom de bloggar och nyhetssidor jag vill och allmänt slösurfat i en timme och likväl är det obönhörligen mer än halva arbetsdagen kvar. En viss rastlöshet infinner sig. Vad göra, vad göra? Man vill ju gärna ägna sig åt något meningsfullt och helst lite prodiktivt när man nu sitter med portalen till all världens information framför näsan.

Brukar det bli så?

Neeej.

Men så slog det mig. Var vänder man sig om man vill ha inspiration och idéer till sina uppsats-upplägg? Wikipedia. Var borde jag, som vill ha inspiration och idéer till hur man spenderar en meningsfull dag på internet vända mig? Wikipedia. All of lifes questions var det ja. Vi tackar pojkvännens bäste, numera emo-fierade vän Mattis för formuleringen och beger därefter kosan till wiki.

Måste bara lära mig att det är .org

Kommentera

