Allvarligt, någon som vet?

juli 20, 2008

”Hur många kromosomer har en katt?”

Orsak: Pojkvännen hade sett en halvorange katt och trodde att det var en hane, men jag förklarade att alla som bara har lite orange i pälsen (så kallade sköldpaddsfärgade) alltid är honor till skillnad ifrån alla helt orangea som alltid är hanar.

Komplicerat värre det där, så jag tänkte lite naturvetenskapligt fiffigt förklara att det beror på att anlaget för orange päls ligger i Y-kromosomen osv. Jag hann knappt börja innan jag insåg att jag inte är helt säker på om katter ens har en Y-kromosom. Är alla bilologiska varelser likadant byggda på kromosomnivå? Antingen har jag aldrig lärt mig det eller så har jag glömt det, i vilket fall anar jag en lucka i min gedigna naturvetenskapliga utbildning. För frågan kvarstår.

Hur många kromosomer har de egentligen?

Ett svar to “Allvarligt, någon som vet?”

  1. Ísak said

    Du vet att google är din bästa vän?

    ”Most cats and also the domestic cat (Felis catus) have 38 chromosomes, but there are also cats that have 36 chromosomes; the Ocelot (Felis pardalis) and the Tiger cat (Felis tigrina) have 36 chromosomes.”

Kommentera

