Trädmördare

april 3, 2008

”…och så omvandlas regnskogen till hamburgare.” – Geografi A-boken

Orsak: Jag blir alltid mer eller mindre rädd när jag läser i geografiboken, för alla katastrofala förändringar som drabbar vår jord är ju alltid vårt fel. Det får mig att värdera den mänskilga rasen ännu lägre än jag redan gör, som biologisk varelse betraktad.

Just här handlade det om att stora amerikanska företag köper regnskog av fattiga central och sydamerikanska regeringar, hugger ner skogen och låter köttdjur beta där. Sedan upptäcker de att tusan, marken var inte tillräckligt näringsrik här, vi drar hem i stället. Hej svejs, hoppas ni får bukt med de där erosionsskadorna som nedhuggandet av regnskogen orsakade inom det närmaste seklet. Fan vad puckade människor är.

5 svar to “Trädmördare”

  1. Mowa said

    haha what? regnskogen till hamburgare? jag ska nog sätta mig med geografiboken nästa gång jag har tråkigt ..

  2. Sandra said

    Inte så lite puckade heller 😛 Förresten, fika nästa vecka? Ev. fest/utgång fredag om två veckor?! Länge sen gänget var samlat nu!

  3. Sandra said

    Ojdå, den där smileyn blev visst lite felplacerad… haha.

  4. Ísak said

    Viktigt att tänka att det inte bara är store företag som gör så. Jävligt många bönder som bor i landet gör exakt samma sak, fast när marken inte tåler mer, hugger de bara ner trä på en anna plats och börjar om igen.

  5. Elin said

    Jupp. Så är det, men de gör det för att överleva, vilket jag kan förstå. Även om det är för jävligt. Men företagen tjänar bara pengar på det.

Kommentera

