Jag är hellre ensam än vilsen (om jag måste välja)

mars 6, 2008

”I’ve never really found a place that I call home. Never stuck around quite long enough to make it.” – Life for rent Dido

Orsak: Alla vi duktiga årskurs treor som i full fart är på väg mot studenten var igår inbjudna till Karlstads universitet. Detta för att bli informerade och inspirerade till att hoppa på en av alla de fantastiskt utvecklande kurser som erbjuds av Svea rikes alla universitet och högskolor. Jag tog det hela rätt lugnt, jag vet ju ändå att jag inte ska plugga vidare nu i höst och jag har gott om tid att sätta mig in i själva utbildningarna någon annan gång, så jag snokade mest runt och frågade ut intet ont anande studenter om universitetslivet som det är bakom broschyrernas glassiga omslag.

Och så får jag plötsligt den där läskiga tomhetskänslan som kommer ibland. Den som smyger sig på när drömmar om att resa, bo på andra platser och möta andra kulturer kolliderar med skräcken för att hamna ensam i världen utan någonstans att kalla hemma. Jag har redan förlorat ett”barndomshem”, flyttade mitt i uppväxten, och plötsligt verkar en flytt för att plugga i exempelvis Linköping väldigt skrämmande. Och inte bara det, det fortsätter ju hela livet sedan. Varje gång man flyttar lämnar man sitt liv som man kände det bakom sig och måste bygga upp på nytt. Och det handlar inte bara om att ha vänner där man är, det handlar om att känna sig vän med den plats där man lever. Jag är livrädd för att hamna rotlös i tillvaron.

Då hjälper det att köra igång en skiva och minnas att det är fler som känner likadant.

Ett svar to “Jag är hellre ensam än vilsen (om jag måste välja)”

  1. Sandra said

    Men de som verkligen räknas kommer alltid finnas kvar. Och det är inte så svårt som man kanske tror att få ett nytt hem 🙂 Hemma kan nog bli i princip varsomhelst, bara man tillåter det att bli hemma. Oroa dig inte, tror inte du kommer hamna rotlös i tillvaron. Hur långt borta du än är och var du än befinner dig kommer det alltid finnas dem du kan komma hem till 🙂

Kommentera

